Hyppää sisältöön

22.2.2020
Saana Tapojärvi,

Ísland: osa 1

Pääosassa kuvallisen ilmaisun opiskelija Eetu (21v.) ja graafisen suunnittelun opiskelija Saana (27v.). Opiskelemme Lybeckerillä ja vaihtokohteenamme on Reykjavik, Islanti, jossa vietämme seitsemän viikkoa.

Matkamme alkoi sunnuntaina 16.2.2020 Raahesta, josta menimme autolla Mikkeliin. Yövyimme siellä ja seuraavana aamuna suuntasimme Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Tapasimme lentokentällä Jyväskylän Gradiasta matkaan mukaan lähtevän, valokuvauksen opiskelijan, Matiaksen.

Lähtöselvityksen ja turvatarkastusten jälkeen odottelimme Icelandairin lentokonetta.

Näkymät lentokoneesta Islannin jäätiköille

Lento lähti pilvisestä Helsingistä, ja kolmen ja puolen tunnin lennon jälkeen saavuimme aurinkoiselle Keflavikin kansainväliselle lentokentälle.
Tästä matkamme jatkui lentokenttäbussilla itse Reykjavikin kaupunkiin, jossa tapasimme paikallisen opettajamme. Saimme opettajaltamme aikataulumme tuleville päiville ja pitkän päivän päätteeksi lähdimme kohti majapaikkojamme.
Eetun majapaikka sijaitsee lähellä kouluamme, kauempana Reykjavikin keskustasta, jonne hän meni taksilla.
Saana ja Matias saivat kyydin opettajalta majapaikkoihinsa, saaden samalla pienen esittelykierroksen Reykjavikin keskustassa.

Katunäkymää Reykjavikistä

Asuntojen vuokrat ovat Reykjavikissä kalliita, joten hankimme jokaiselle erikseen asumuksen. Saana asuu pienessä soluasunnossa, ilman keittiötä. Eetu pääsi vuokralle erään mukavan eläkeläisnaisen vierashuoneeseen.

Hallgrimskirkja Reykjavikin keskustassa

Tiistaina kiertelimme Reykjavikin keskustaa, jossa oli useita matkamuistomyymälöitä ja muita turisteille suunnattuja kalliita kauppoja. Kiertelymme aikana tuli hyvin selväksi, että Reykjavikin hintataso on hyvin korkea.

Kävimme myös Islannin kansallismuseossa, jossa oli paljon hyvin säilyneitä vanhoja esineitä. Museon näyttelyt esittelivät monipuolisesti Islannin historiaa ja kulttuuria uudisraivaajista nykypäivään.

The National Museum of Iceland

Alkuviikosta ilmat olivat olleet hyvät, auringonpaistetta eikä juuri tuullut, lämminkin oli. Keskiviikkona maa oli valkoisena lumesta ja tuuli oli kylmä. Siitä huolimatta Islannin sää on ollut lämpimämpi kuin odotimme.

Saanalla on matkaa koululle noin 30 minuuttia bussilla. Busseja kulkee usein ja lippu on helppo ostaa mobiilisovelluksen kautta. Eetun koulumatka on noin 3 minuuttia kävellen.
Ensimmäinen koulupäivämme alkoi klo 9:00 kun tapasimme opettajamme Kristveigin koululla.

Koulun pääaula

Borgarholtsskóli on toisen asteen koulu, jossa me osallistumme mm. graafisen suunnittelun, valokuvauksen, draaman ja animaation kursseille kiinnostuksemme mukaan. Koulussa on luovien alojen lisäksi myös muitakin aloja, kuten metalli- ja autoala.

Koulu vaikuttaa hyvin modernilta ja siistiltä. Oppilaat jättävät ulkokenkänsä sisääntuloaulassa oleviin kenkälokeroihin ja kulkevat joko sisäkengillä tai sukkasillaan. Tämä toi mieleen ihan ala-asteajat.
Kenkälokeroiden numerokoodilliset lukot tuottivat meille toistuvasti vaikeuksia. Eetu jopa onnistui lukitsemaan kenkänsä lokeroon, jota ei saanut enää auki.

Koulun käytävää toisesta kerroksesta

Ensimmäinen tuntimme oli graafista suunnittelua Kristveigin johdolla. Kurssin oppilaat ottivat meidät hyvin vastaan. Huomasimme myös, ettei koululla vaikuta olevan olleenkaan aikuisopiskelijoita. Tunsimme itsemme melko vanhoiksi päälle parikymppisinä alle kaksikymppisten joukossa. Tunnin aiheena oli logon suunnittelu ja katsoimme myös siihen liittyviä opetusvideoita.

Lybeckerillä opiskelu on hyvin itsenäistä, kun taas täällä tunnit ovat hyvin ohjattuja. Lybeckerillä tehdään hyvin työelämäpainotteisesti, jossa jokainen voi tehdä eri projekteja, ja täällä oppilaille annetaan samat tehtävät kaikille.
Kaikki koulun oppilaat, sekä me, saavat käyttää läheisen urheilukeskuksen kuntosalia ilmaiseksi. Tapasimme siellä liikunnanohjaajan, joka esitteli meille kuntosalin ja siihen liittyvät tilat.

Maisemaa koulun pihalta

Lounaaksi koululta voi ostaa leipää, salaattia ja muuta pientä syötävää, mutta monet tuovat mukanaan omat eväänsä. Ruokalasta löytyy myös mikro ja leipägrilli, jossa ruokansa voi lämmittää.

Viimeiset tunnit olivat graafista suunnittelua Kristin-nimisen opettajan johdolla. Kristin oli todella mukava ja aktiivisesti puhui englantia opettaessaan. Keskityimme näillä tunneilla typografiaan.
Kristin mainitsi käyneensä pari vuotta sitten Lybeckerillä ja muisti sieltä opettajia. Hän mainitsi myös omistavansa suomalaisen hirsitalon.

Kauppakeskus Kringlanista löytyi Iittalan liike

Keskiviikkoiltana tuuli yltyi myrskyiseksi ja lunta tuli melkein tupaan asti, mutta torstaina sää oli rauhoittunut ja pääsimme käymään koulun jälkeen kauppakeskus Kringlanissa.
Kauppakeskuksessa oli paljon tuttuja brändejä liikeineen, mutta toki sekaan mahtui myös niitä uusia tuttavuuksia. Emme kuitenkaan retkahtaneet shoppailemaan opiskelijabudjetilla.

Perjantai kului rauhallisissa merkeissä ja omien projektien valmisteluissa asunnoissamme.

thororchrist

Yhteenvetona ensimmäisistä päivistä voisi sanoa, että englannilla pärjää kaikkialla ja kaikkialla on kallista. Varsinaista kulttuurishokkia ei ole tullut, koska käytännöt ovat hyvin samantyyppisiä kuin Suomessa.