Hyppää sisältöön

6.12.2019
Ari Hannus,

Oppisopimuskoulutusta Saksassa 10.11 -14.11.2019

Junior-Talents on Saksassa ja Latviassa toimiva yritys, joka tarjoaa ammatillisille opiskelijoille työpaikoilla tapahtuvaan opiskeluun paikkoja eri puolilla Saksaa. Yrityksellä on kontakteja Saksassa toimiviin auto- sekä hotelli- ja ravintola-alan yrityksiin. Junior-Talents järjestää opiskelijoille myös matkat ja majoituksen sekä koulutuksen ennen varsinaisiin yrityksiin siirtymistä.

Brahen opiskelija Tuure Uusitalo on ollut Saksassa lokakuun alusta alkaen. Tuure oli ensin koulutuksessa Ober Mossaussa. Koulutuksen jälkeen varsinainen työpaikka sijaitsee Baijerin osavaltiossa  Sulzbach-Rosenbergissa. Yritys, missä Tuure opiskelee on Reifen-Lorentz.

Junior-Talents on uusi toimija Brahen kv-kumppaneiden joukossa. Autoalan opettaja Ari Pentti ja kv-koordinaattori Ari Hannus vierailivat tutustumassa Junior-Talentsin toimintaan ja opiskelijoiden työpaikalla opiskelu paikkoihin. Käynnin aikana solmittiin myös puitesopimus Junior-Talentsin ja koulutuskeskus Brahen välillä.

Matka alkoi maanantain ja sunnuntain välisenä yönä, lähdin Raahesta 03.00 ja otin Ari Pentin väliltä kyytiin. Lennot Helsingin kautta Müncheniin sujuivat hyvin. Münchenin lentokentältä menimme ensin keskustaan päärautatieasemalta bussilla. ”Lufthansa Express Bus” kulkee 15min välein keskustaan ja matka kestää noin 45 min. Lippu yhteen suuntaan maksaa 10,50€. Saksassa kannattaa pitää mukana käteistä, koska usein luottokortit ei kelpaa. Keskusrautatieasemalta jatkoimme vielä metrolla lähelle olympiapuistoa, missä hotellimme sijaitsi. Iltapäivällä meillä oli aikaa vielä käydä viereisessä Olympiaparkissa, missä mm. Lasse Viren juossut on olympia kultaa vuonna 1972.

Olympiapuisto

Olympiapark

Tiistaina aamupäivällä kävimme tutustumassa Münchenin naapurikaupunkiin, Dachauun. Siellä sijaitsi ensimmäinen natsien lukuisista keskitysleireistä. Osa leiristä ja rakennuksista oli museoitu ja alueella oli paljon tietoa leirin historiasta. Kuvassa näkyvät kaikki Euroopan keskitysleirit.

Euroopan keskistysleirit

Iltapäivällä tapasimme hotellillamme Junior Talentsin johtajan, Jens-Stefan Müllerin. Suunnitelman mukaisen lounaan sijaan totesimme, ettei lounaalle ollut enää aikaa, koska oli tärkeää ehtiä tapaamaan opiskelijaamme Tuurea Sulzbach-Rosenbergiin. Matkaa oli reilu 200 km, mutta suurin osa nopeaa moottoritietä.

Saavuimme Tuuren työpaikalle ja saimme myös nähdä työpäivän lopetuksen siellä. Yritys oli erittäin tyytyväinen suomalaiseen harjoittelijaan. Keskustelimme Reiven-Lorentz:n johtajan, sekä henkilökunnan ja Tuuren kanssa. Kävimme myös tutustumassa opiskelijoiden majoituspaikkaan. Tuurella oli oma makuuhuone ja yhteinen keittiö sekä pesutilat.

Reifen Lorenz

Tuure Reifen Lorenzilla

Päivän päätteeksi majoituimme yhdessä isäntämme Jens-Stefanin kanssa hotelliin. Jatkoimme vielä illalla keskusteluja tulevaisuuden yhteistyömahdollisuuksista ja päätimme solmia Junior-Talentsin ja Brahen välillä puitesopimuksen (Memorandum of Understanding). Aamulla Jens-Stefan lähti Nürbergin lentokentältä Kaunasiin. Me saimme lentokentältä vuokra-auton, jolla suuntasimme kohti Ingolstadia.

Opel

Ingolstadissa kohteena oli Audin tuotantolaitokset. Audi AG on saksalainen, Volkswagen-konserniin kuuluva liikennevälinevalmistaja, jonka päätehdas sijaitsee Ingolstadissa Saksassa. Audi ja sen tytäryhtiöt valmistavat autoja, moottoreita ja moottoripyöriä. Tutustuimme Audin historiaan, sekä uusimpiin tuotannossa oleviin malleihin. Tehtaalla oli myös uusien autojen luovutushalli, missä näimme hymyileviä ja tyytyväisyyttään hykerteleviä uuden auton omistajia.

Audi

Seuraavana aamuna oli pakkanen kuurannut auton lasit umpeen. Päivän teemana oli kotimatka, lento Münchenistä Helsingin kautta Ouluun. Oulussa tarkoitus oli jatkaa matkaa Brahen Mercedes-benz Vito-pakettiautolla. Heti lähtiessä havaitsimme kuitenkin epämääräistä ääntä toisesta etupyörästä. Auton saimme ajettua korjaamon pihaan Oulussa, mistä matka jatkui taksilla.