Münchenissä ensilumen aikaan
Olin kolme päivää Münchenissä Berufliches Schulzentrum Alois Senefelderissä. Brahella ja Mediakeskus Lybeckerillä on pitkä yhteistyö Münchenin koulun kanssa. Opiskelijamme ovat olleet Münchenissä työpaikoilla oppimassa monet kerrat, ja Saksasta on ollut meillä opiskelijoita vaihdossa jatkuvasti. Korona aiheutti liikkuvuuksiin kahden vuoden tauon, mutta keväällä saksalaisia opiskelijoita ja opettaja Isabel Klose oli Raahessa. Nyt meiltä on opiskelija Anne Münchenissä.
Opiskelu ja ohjaus Saksassa
BSZ Alois Senefelder kouluttaa valokuvauksen, mediasuunnittelun (vastaa meidän graafista suunnittelua) ja kirjansidonnan ammattilaisia. Opiskelijoita on parisensataa. Opiskelu tapahtuu saksalaisella duaalimallilla, eli opiskelija on suurimman osan ajasta työpaikalla, ja koululla hankitaan teoreettinen osaaminen. Koska työpaikat voivat olla hyvin erilaisia, koulu pyrkii tarjoamaan sen opin, mitä työpaikalta ei saa.
Opiskelijat tulevat kouluun siinä vaiheessa, kun he ovat löytäneet työpaikan, jossa opiskelevat käytännön taidot. Koululla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa opiskelijamäärään, vaan he ottavat ne, joilla on oppisopimuspaikka. Viime vuosina opiskelijamäärä on ollut pienenemään päin. Ikäluokat pienenevät Saksassakin.
Eri työnantajat esittelevät työpaikkoja muun muassa erilaisissa rekrytointitapahtumissa, joiden kautta perusasteen oppilaat voivat miettiä, mille alalle suuntaisivat ja mihin haluavat töihin. Kun he löytävät työpaikan, joka ottaa oppijan, he alkavat samaan aikaan kouluttautua myös koulussa. BSZ Alois Senefelderin opiskelijat ovat iästään 16 vuodesta ylöspäin, ja mukana on myös aikuisia alanvaihtajia.
Koulussa ei ole opinto-ohjaajia. Siellä työskentelee kuitenkin kaksi sosiaalityöntekijää, joiden tehtäviin kuuluu monenlaista oppimisvaikeuksista uraohjaukseen. Sosiaalityöntekijä auttaa silloin, jos opiskelijan pitää syystä tai toisesta vaihtaa työpaikkaa kesken opintojen.
Valmistuvista opiskelijoista osa vaihtaa työpaikkaa valmistuttuaan, osa jatkaa samassa työpaikassa. Osa hakeutuu jatko-opintoihin yliopistoon, ja tietysti jotkut saattavat vaihtaa alaa. Jos opiskelija tarvitsee tukea valmistumisen jälkeisen elämän suunnittelussa, myös ammatilliset opettajat ovat tukena.
Brahelaista opiskelua Münchenissä
Brahesta opiskelijat ovat yleensä vaihdossa työpaikoilla. Koululla opiskellaan teoriaa ja opetuskieli on saksa, joten se ei ole Suomesta tulevalle yhtä hyvä paikka oppia kuin työpaikat. Kokeita on paljon, käytännön tekemistä vähän. Kuitenkin koululla tehdään myös erilaisia projektitöitä.
Kysyin kv-koordinaattori Dirk Hundilta, kuinka he lähtevät Münchenissä etsimään työpaikkaa Suomesta tuleville vaihto-opiskelijoille. Duaalimalli auttaa tässä. Koska heidän kaikilla opiskelijoillaan on työpaikat, Dirk on yhteyksissä opiskelijoiden työpaikoille ja lähtee niistä kyselemään, mikä paikka voisi ottaa. Meiltä tulevilla opiskelijoilla pitää olla digitaalinen portfolio tehtynä, jonka voi lähettää työpaikoille. Koronan jälkeisenä aikana työpaikkojen löytäminen on ollut haastavampaa kuin aiemmin. Yritykset näkevät tulevaisuuden epävarmana, eivätkä oikein uskalla ottaa opiskelijoita.
Annen työpaikka on järjestön ylläpitämä painotalo, joka työllistää nuoria. Työt ovat silkkipainotöitä ja ajoneuvoteippauksia. Asiakkaina voivat olla sekä yritykset että yksityiset. Työpaikalla vaikeistakin taustoista tulevat nuoret pääsevät hankkimaan ammatin. Koska tässä työpaikassa nuorilla on monenlaisia ongelmia taustallaan, he eivät hakeudu työpaikalle itse, vaan heidät ohjataan sosiaalitoimen puolesta. Työpaikan ohessa heillä on psykologi- ja muita tukipalveluja käytössään.
Työpaikkaohjaaja Gilla on ollut nykyisessä työssään vasta noin vuoden. Hän pitää työstään ja kokee, että tekee merkityksellistä työtä. Hän on ollut aiemmin painoalan yrittäjä. Korona vei yritykseltä työt, ja kun häntä pyydettiin ohjaajaksi nykyiseen työpaikkaan, hän lähti mielellään. Gillalla on mukana töissä koira Viola, joka on myös eräänlainen terapeutti nuorille. Valmistumisen jälkeen nuorilla on hyvät työnäkymät, sillä tekijöistä on pulaa myös printtipajoissa, ja alan osaajat voivat valita työpaikkansa.
Havaintoja ja mietteitä Münchenissä
Pidin esityksen Brahesta kahdelle eri opiskelijaryhmälle: valokuvauksen ja mediasuunnittelun opiskelijoille. Opiskelijat ja Dirk esittivät minulle paljon kysymyksiä esitysteni jälkeen. Huomasin, että edustan Saksassa Suomea, ja minulta kysyttiin kysymyksiä laidasta laitaan – paljon myös sellaista, johon en ollut yhtään varautunut. Osaan vastata hyvin kouluamme, Raahea tai suomalaista koulutusjärjestelmää koskeviin kysymyksiin, mutta huonommin esimerkiksi saamelaisiin, puolustusvoimiin tai energiantuotantoon liittyviin. Toisaalta on hyvä tiedostaa ja sanoa ääneen, että enpä tätäkään asiaa tiedä. Monet asiat saan selvitettyä, vaikken heti osaa vastata.
Opetusta seuratessani huomasin kokeiden runsauden, sillä kolmen päivän aikana näin opiskelijoiden tekevän kolme koetta. Opetuksessa Münchenin koulussa on käytössä oppimisalustana It's Learning, kuten meilläkin.
Perjantaina 9.12. lähdin mediasuunnittelun opiskelijoiden ja heidän opettajiensa kanssa näyttelyyn katsomaan Münchenin Kunsthalleen JR – Chronicles -näyttelyn, joka oli vaikuttava. Opiskelijoille näyttelyssä käynti oli uuden kuvankäsittelyyn liittyvän projektin aloitus. Opiskelijat ovat iloisia, kun pääsevät vaihteeksi koulun seinien ulkopuolelle, sillä korona-aikana se ei ole ollut mahdollista.
Joulukuu oli mukava aika vierailla Münchenissä, sillä ympäri kaupunkia oli joulutoreja. Niillä kuljeskelin illat ja maistelin saksalaisia makuja ja tein pieniä tuliaisostoksia. Viimeisenä päivänäni 9.12.2022 Münchenissä satoi ensilumi.