Hyppää sisältöön

13.3.2020
Saana Tapojärvi,

Ísland: osa 4

Perjantai 6.3. meillä oli vapaata koulusta joten lähdimme Golden Circle -turistikierrokselle bussilla.

Meidät noudettiin kaupungin keskustasta Graylines-yhtiön bussivarikolle, jossa meidät ohjattiin oikeisiin busseihin ja lähdimme pian matkaan. Aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta eikä pakkastakaan juuri ollut.

Mannerlaattojen erkanemiskohta

Ensimmäinen kohteemme oli Thingvellir-kansallispuisto, jossa näimme Pohjois-Amerikan ja Euraasian mannerlaattojen erkanemiskohdan. Islanti siis kasvaa vuosi vuodelta mannerlaattojen erkanemisen johdosta. Pääsimme kävelemään laatojen välisessä laaksossa sinne rakennettua polkua pitkin. Kyseinen laakso oli Islannin parlamentin kokoontumispaikka 900-luvulta lähtien.

Talvinen Gullfoss oli mahtava näky

Seuraava pysähdyspaikkamme oli Gullfoss-vesiputous. Sitä päästiin katsomaan sekä ylä- että alatasanteilta. Tuuli oli erittäin voimakas vesiputouksen alueella, mutta sormien jäätymisestä huolimatta saimme ihan hyviä kuvia vaikuttavasta vesiputouksesta. Tällä pysäkillä myös söimme lounaan vesiputouksen mukaan nimetyssä ravintolassa.

Matkalla kuumien lähteiden luokse, pysähdyimme hetkellisesti läheisellä hevostallilla silittelemään, kuvaamaan ja ruokkimaan islanninhevosia. Islantiin ei saa tuoda hevosia muualta, rodun suojelemiseksi, mutta Islannista saa viedä hevosia muualle maailmaan.

Islanninhevosia laiduntamassa

Pian saavuimmekin suihkuavien kuumien lähteiden eli geysirien luokse. Alkuperäinen Geysir, jonka mukaan luonnonilmiö on nimetty, ei ollut enää toiminnassa, mutta pienempi geysir Strokkur purkautui noin kymmenen minuutin välein. Olimme siellä melkein tunnin ja näimme Strokkurin purkautuvan muutamaan kertaan. Maa oli sulana kiehuvasta vedestä ja rikin haju leijaili ilmassa vahvana.

Strokkur purkautumassa

Ajomatkoilla oppaamme kertoi meille erilaisia faktoja Islannista, kuten että islantilaisilla on 13 joulupukkia. Ne tulevat asuttamaltaan vuorelta alas yksitellen joka ilta kolmetoista päivää ennen joulua. Ne jättävät kilteille lapsille ikkunalaudalla olevaan kenkään pienen lahjan. Jos taas on ollut ilkeänä, jättävät pukit kenkään raa’an perunan.

Reittimme Golden Circlen ympäri kesti yhteensä noin 7 tuntia. Se oli mukava että opettavainen kierros. Keli pysyi hyvänä koko päivän, joten saimme hyvin kuvia.

Kirppis

Sunnuntaina kävimme tutustumassa Kólaportid-nimiseen kirpputoriin Reykjavikin keskustassa. Kirppis on auki vain viikonloppuisin. Kojuilla on myyjät paikalla ja moneen paikkaan niistä voi maksaa vain käteisellä. Suurimmaksi osaksi kirppiksellä myytiin koruja, villapaitoja, vaatteita ja kirjoja. Siellä oli myös erikseen osio ruokakojuille, joista pystyi ostamaan mm. suklaata ja muita herkkuja, leipää, kalaa ja sitä mädäntynyttä haikalaa. Tällä kertaa emme ostaneet mitään, mutta aiomme palata kaupoille.

Museon lukusali

Kirppiksen jälkeen menimme läheiseen Culture House-museoon. Näyttely kertoi historiallisten ja nykytaiteen kautta Islannin kulttuurista ja sen käänteistä. Näyttely havainnollisti miten eristetyllä vulkaanisella saarella asuminen on vaikuttanut islantilaisten kulttuuriin sekä elämään. Mielipiteemme ovat kahtiajakautuneet; Eetu piti nykytaiteesta ja Saana historiallisista artefakteista. Molemmat kuitenkin pidimme näyttelystä kovasti.

Muuten elämä rullaa eteenpäin arkea pyörittäen ja koronatilannetta silmällä pitäen. Lakot kuitenkin loppuivat täällä kun osapuolet pääsivät sopimukseen. Ehkä nyt roskiksetkin tyhjennetään ja tiet aurataan ja kaupunki näyttää hieman nätimmältä taas.